Hur man vet att det är mycket snö

Det finns många olika sätt man kan ta reda på huruvida det är mycket eller lite snö ute. Förslagsvis så kan man antingen titta ut genom fönstret eller ta en tumstock och mäta. Däremot är det svårt att svara på hur mycket snö som är mycket, om ni förstår hur jag tänker.

För att reda ut det hela tänkte jag visa en liten enkel skala på hur man kan bedöma det hela.

Ett lätt sätt för att få en överblick är att ta en titt på hustaken. Problemet där är ju att det bara är den snön som har snöat innan taket var skottat som man kan se, inte en helt rättvis bedömning alltså.


Ett annat mätmedel är snödrivorna som bildas, ser man bara öronen av sin häst kan man dra slutsatsen att det är ganska bra med snö.
 
Att hunden försvinner i snömassorna betyder att det är mycket snö.

Men det allra säkraste tecknet på att det är mycket, och då menar jag mycket snö, är när hästarna ser ut att hoppa över hinder när de galopperar och att de försvinner i snön i landningen.




Slutsats: det räknas nu officiellt som att det är mycket snö ute.

Bara en sån där tanke, när jag tömde in bilderna från kameran insåg jag att jag har fått ännu en mapp på kameran, vilket kort sagt innebär att jag har tagit myycket kort. Första mappen från 1-9999, andra mappen 1-9999 så nu är jag 200 kort in på den tredje mappen.

Från typ sista veckan i augusti 2009 till februari 2010 har jag alltså tagit lite drygt 20 000 kort, lite fint avrundat runt 100 kort per dag. Det är banne mig inte dåligt. Nu när jag har gjort lite närmare beräkningar, har jag sparat 4852 kort av dessa 20 000, ser man på, det ger en kostnad per kort på 6000/4852 = 1.23 kr per kort. Ganska värt det, i alla fall i mina ögon.

Nog snurrat om detta, mer bilder på Métisse och hennes snödykningar lägger jag snart upp på www.theacephoto.blogspot.com
Allmänt | |
Upp