Vart tog värmen vägen?

Men fy vart tog värmen vägen? Inte är den då kvar här i alla fall.

Jag har kommit på att det är en dum ide att försöka ställa om alarmet mitt i natten när man har sovit i alla fall. Det blir mer fel än det blir rätt, inte att rekommendera.

Idag har jag varit assisterande cykelreparatör och så har jag hunnit med att göra en liten fuling och avmaska alla hästarna innan dom märkte det själv och låtit Métisse busa av sig på ridbanan.

Tror att alla hästar utom Shamir har förlåtit oss för vårat mycket vackra avmaskningsarbete. Han var den enda som försökte göra lite motstånd de andra grimaserade bara lite. Métisse kunde till och med klara det utan grimma. Så kan det vara nu, ska alla maskar dö och så ska dom få byta hage till den nedanför vägen. Hästarna alltså, inte maskarna dom ska ju förhoppningsvis vara döda.

Dansmasken?

Hästarna | | Kommentera |

Hell yeah

Min träning börjar ge resultat. Eller jag vet inte jag det känns inte som jag har tränat speciellt mycket men i alla fall.

Tänkte att jag skulle ta några km på crosstrainern bara för att jag inte varit ute med nån häst eller hund idag. Började på ganska lätta motstånd och tänkte att det skulle bli bra med ungefär 4 km och sen dra på lite hårdare den sista km. Där runt 3 blev det lite jobbigt, men när jag väl kom till 5 km kändes det som att jag skulle kunna ta en km till så det gjorde jag, vid 6 kändes det lite jobbigt men jag fortsatte en till och när jag väl var på 7 kändes det inte jobbigt längre så då tänkte jag att det var lika bra med en km till och sen kändes det som att, ah två km till ska jag nog klara,.

Så nu sittar jag här svettig, men inte trött, och har avklarat 1 mil på 25 min. Det kallar jag ett uppsving. Förra gången jag sprang (eller vad man nu kallar det man gör på en crosstrainer) ens i närheten av en mil var för kanske tre månader sen och då orkade jag inte mer än 8 km på 40 min. Då var jag dessutom trött i mina ben, nu skulle jag lätt kunna göra 5 km till.

Hurray för bättre kondition!

Den här pinnen passerar jag för övrigt på mina promenader jag brukar gå med Ginzan. Vem mer än jag tycker att det ser ut som en käpphäst?

Tankar | | Kommentera |

Tips för en god natts sömn del 1

Sädårja nu är jag tillbaka och nu kommer det lite tips för att få en bättre sömn som jag hittade här. Vi börjar med tips 1 :

1: Ha ett regelbundet sömnschema


Komma tillbaka i synk med din kropps naturliga sömn-vakna cykel-din dygnsrytm-är en av de viktigaste strategierna för att uppnå god sömn. Om du håller en regelbunden sömnschema, gå till sängs och stiga upp vid samma tid varje dag, kommer du att vara mycket mer utvilad och full av energi än om man sover lika många timmar vid olika tidpunkter. Detta gäller även om du ändrar din sömn schema genom att bara en timme eller två. Konsekvens är viktigt.
  • Ställ en vanlig sänggåendet. Gå till sängs vid samma tid varje kväll. Välj en tid då du normalt känner dig trött, så att du inte vrider och vänder. Försök att inte bryta denna rutin på helgerna då det kan vara frestande att stanna uppe sent. Om du vill ändra din läggdags, hjälpa din kropp att anpassa sig genom att göra förändringar i små dagliga steg, till exempel 15 minuter tidigare eller senare varje dag.
  • Vakna upp vid samma tidpunkt varje dag. Om du får tillräckligt med sömn, ska du vakna upp naturligt utan ett larm. Om du behöver en väckarklocka att vakna i tid, kan du behöva ställa in ett tidigare sänggående. Som med din läggdags, försöka behålla din vanliga vakna-tid även på helgerna.
  • Nap för att kompensera för förlorad sömn. Om du behöver för att kompensera för några förlorade timmar, välja en tupplur dagtid i stället för sovmorgon. Denna strategi kan du betala dina sömnskuld utan att störa din naturliga sömn-vakna rytm, som ofta slår bakut i sömnlöshet och kastar dig ut i flera dagar.
  • Var smart om tupplurar. Medan du tar en tupplur kan vara ett bra sätt att ladda, särskilt för äldre vuxna, kan det göra sömnlöshet värre. Om sömnlöshet är ett problem för dig, eliminera tupplurar. Om du måste tupplur, gör det under tidig eftermiddag, och begränsa det till trettio minuter.

Upptäck din optimala sömn schema

Hitta en tidsperiod (en vecka eller två bör göra) när du är fri att experimentera med olika sömn och tider vakna. Gå till sängs vid samma tid varje kväll och tillåta dig själv att sova tills du vaknar naturligt. Inga väckarklockor! Om du är sömnbrist kan det ta några veckor helt återhämta sig. Men när du går till sängs och stiga upp vid samma tid kommer du att landa så småningom på den naturliga sömn schema som fungerar bäst för dig

Tankar | | Kommentera |
Upp