Dagens häst

Pjhu, så var två hästar avverkade, eller ja tränade åtminstone.
 
Började med Métisse, tog snålskjuts från hagen, det gick finemang det även med bara ett grimskaft som styrmedel, filade hennes fötter lite så att dom inte ska börja sticka iväg en massa, det är ännu länge kvar till hovslagaren så. gjorde sedan fynd i sadelkammaren och hittade ett tredelat bett som är lite kortare än hennes nuvarande tvådelade och det låg mycket bättre i hennes mun och hon verkade mer nöjd, perfekt eftersom jag väntar på mitt tredelade (hoppas det inte är för kort bara..)
 
Jobbade på ridbanan, mycket i skritt bara för att öva på svängar och hörnpassager, vi tog även hjälp av staketet och ryggade en hel massa, just för att hon ska få hjälp att rygga rakt utan att jag egentligen behöver göra något mer än att bara vara andra stoppklossen så att säga.
 
Dessutom la vi in massa framdelsvändningsövning, hon vill gärna kliva fram med frambenen ett steg efter att hon flyttat så om hon inte stod kvar så bad jag bara om ett steg till och när hon gjorde rätt fick hon gå därifrån och göra annat.
 
Å som slutkläm travade vi en del både på fyrkanten, på volt och över halvcavalletisar, många till antalet, dom gjorde hon jättefint och överhuvudtaget var hon grymt fin i traven, jag sprang en bit ut och hade lösa tyglar och hon bara gled fram med huvudet helt perfekt, ibland skulle man vilja filma precis allt man gör för det är alltid när man inte gör det som det går som bäst.
 
Sen hämtade jag hem Pirri och red en stund och nä det här passet var det ingen bra känslan, seg som attan eftersom jag inte ridit på en vecka, flyttade sig knappt för mina hjälper osv osv, när jag blev tillräckligt irriterad och sa åt honom att nu jävlar så blev han som han lätt halvfånig och lite springig, kan inte riktigt lyssna på vad man ber om. Jaja, vi fick till nått bra i alla fall, bommarna gjorde han hyffsat galoppen blev rätt okej och traven var ganska bra så godkänt får det nog räknas som.
 
 
 
 
 
Hästarna | |
Upp