Fram och tillbaka

Söndag och en vecka närmre tävlingen. Red Métisse ikväll och det gick sådär, första delen av passet gick kanonbra, vi jobbade mycket med förflyttningar, både bak och framdel, lite kontraställda volter och diverse annat småroligt jag kunde tänka ut, bara för att få henne mjuk och fin. 
 
Sen när vi började trava hade hon en sjujävla fart och det försökte jag mest jobba igenom, volter, vända igenom volter, avsaktningar igångsättningar och såvidare helt enkelt lite hjärngympa. Till slut fick jag till vad som jag tyckte var mycket bättre, inte så rusat utan en mer jog-aktig trav utan att för den delen vara jog. Hade jag haft facit i hand hade jag slutat där men jag tänkte att jag skulle öva på galoppfattningarna men det blev ju bara blaj. Damen var inte alls på humör för några galoppfattningar utan började bara sin vanliga "springa som en besatt" istället för att fatta galopp. Jag fick göra det bästa av situationen och helt enkelt försöka få nått mellanting till en bra fattning och sen ge mig där, men det satt långt inne, till slut fick jag hoppa av för att få henne att fatta galopp i högervarvet och i vänster varv blev det en halvspringig variant av galoppfattning men det var ju bättre än ingenting.
 
Sen travade vi av och gick in helt enkelt, ingen ide att nöta när det är på det där viset, imorgon har jag planerat att ta henne ut och klättra och det tror jag det får bli också. Lite paus från ridandet och så tar vi nya tag på tisdag med galoppen helt enkelt.
 
 
| |
Upp