Hastighetsfunderingar

Jag läste en insädare i VK för ett ganska bra tag sen men jag kan inte låta bli att bli irriterad igen bara jag tänker på det.
 
Nu kommer jag inte ihåg ordagrant men kärnan i det hela bestod av att argainsändartomten (benämns AIT resterande del av denna klagoroman) beklagade sig över folk som körde för långsamt. Jajamensan, ni läste rätt. Hen kunde ju i princip inte förstå hur folk kunde vara så dumma så att de satt och körde fem/tio km/h under hastighetsbegränsningarna hela tiden. Huvudåsikten som ville framföras var att "fartsniglarna" provocerade "normalt folk" att göra ogenomtänkta och farliga omkörningar.
 
Då undrar jag bara en liten sak. Har AIT nån gång funderat över vad det är som gör att folk väljer den hastighet de gör?
 
Jag tycker vi först och främst ska ta och reflektera över det faktum att det faktiskt heter hastighetsbegränsning, inte hastighetskrav, det är alltså en begränsning, man får alltså enligt svensk lag, inte köra fortare.
 
Vad är det som gör att man väljer att, gud förbjude, ligga några km under begränsningen då? Kanske känner man sig inte bekväm med att köra sitt fordon fortare, man hinner inte med att läsa på skyltar, reagera på det man borde reagera på eller så tycker man kanske inte att väglaget känns tillräckligt bra för att köra fortare. I slutänden kan det vara så att man helt enkelt inte har så jäkla bråttomt, det finns förmodligen ett helt dussin olika anledningar.
 
Rent faktamässigt är det rätt enkelt, tidsvinsten när man ökar hastigheten från 90 till 110 km/h är rätt minimal, ca en minut/mil. En ganska fjantigt liten vinst som förmodligen inte märks speciellt mycket såvida man inte kör relativt långa sträckor. Risken för att dödas vid en olycka ökar däremot till mer än det dubbla om du kör 110 km/tim i stället för 90 km/tim.
 
Okej, då var det faktamässiga underlaget uppspaltat. Inte så svårt att förstå. Nu skulle jag vilja ta upp det som gör mig så fruktansvärt irriterad bara jag tänker på det. AIT vill i sin insändare påstå, att det är "fartsniglarnas" fel, att personer som hen provoceras till att göra farliga omkörningar. Som att det är de bilister som inte kör med en tegelsten på gasfoten som ska skämmas för att bilister som AIT gör heltokiga omkörningar som kan leda till olyckor.
 
Är inte begreppet defensiv körning ett av de mest grundläggande och viktigaste begreppet när man tar sitt körkort? Vem i sitt rätta sinnestillstånd kan helt seriöst mena att det är de bilister som följer lagen (och använder sin hjärna) som borde tänka om för att AIT-typer inte ska "bli provocerade" till att göra farliga omkörningar?
 
Jag vill inte påstå att jag alltid kör enligt hastighetsbegränsningarna eller att jag aldrig klagat lite för mig själv över nån som jag tycker kör lite långsamt, men vet ni vad, jag har aldrig och kommer aldrig känna mig provocerad att göra farliga omkörningar av det.
 
Om man nu inte ens kan behärska sig tillräckligt mycket för att inte göra dumma och farliga grejer på grund av att någon kör långsammare än vad man själv vill, då har man banne mig ingenting på vägen att göra heller.
 
Det här blev ju en aningen längre än vad jag tänkte från början, men det är få saker som jag irriterar mig på så mycket som folk som gnäller över de som kör för långsamt. Till sist vill jag bara dela med mig av några meningar saxat från trafikverkets hemsida, bara för att göra allt ännu mer övertydligt.
 
"En olycka kan bero på olika faktorer men hastigheten är helt avgörande för hur allvarliga följder en trafikolycka får."
 
"Hastigheten är helt avgörande för hur svårt människor skadas i en trafikolycka. Om alla höll hastighetsgränserna skulle många liv sparas."
 
"Att rädda liv och att värna om miljön är viktiga uppgifter. Om alla trafikanter respekterar hastighetsgränserna kan nära 150 liv räddas varje år och koldioxidutsläppen minskas med cirka 700 000 ton, vilket motsvarar utsläppen från 240 000 personbilar."
 
 
| |
Upp