Majgad

Jag måste bara dela med mig lite här. Pirjo har ju varit typ.. vad ska man säga. Ganska ovillig att göra galoppombyten, det har liksom blivit stelfrusen spänd häst så fort man bett om ett och en bra dag har det resulterat i ett halvknaggligt avbrott till trav och sen en spänd ny galopp på det.
 
Men tydligen hade han för ett tag sedan bestämt sig för att han nu kan göra vanliga galoppombyten. Jag har inte själv kunnat bevittna det hela, men idag fick jag minsann uppleva det.
 
Jag tog ut the man och tänkte rida en sväng barbacka, så jag hoppade helt enkelt upp och red fram lite. Han hade lite spring i benen och var väl lite halvstel sådär som Pirri lätt blir, men han gjorde ju som jag sa så efter lite trav och galopp kände jag att jag skulle prova att rida lite utan träns.
 
När han var som mest skev för typ två år sen eller när det nu var, provade vi det och det gick superbra förutom att han bara fattade en galopp, så fort jag bad honom fatta den andra galoppen så bara vände han håll eller fortsatte trava. Jag kunde ju som inte göra så mycket med bara halsrem, det var lite då jag insåg att det var något som verkligen inte stod rätt till i hans kropp. Men i vilket fall, tillbaka till dagen.
 
Jag tog av tränset och använde tygeln som en halsrem och det gick ju bara fint att styra omkring där som jag ville, traven gick finemang så jag provade lite galopp och det gick ju också alldeles bra så då tänkte jag för mig själv att ja men vi provar väl och ser om mannen kan bjuda på ett galoppombyte, så jag vände in snett igenom och så när vi nästan var nere satt jag bara om och tro på fan att hästkraken bytte galopp. Bara för att vara säker på att det inte skulle vara en engångsföretelse så gatt jag ju prova en gång till lite senare och det funkade då också.
 
Det tar sig, som mordbrännaren brukar säga. Men lite förvånad blev jag allt, från spända struttkassa ogaloppombyten till att han bestämt sig för att det går att göra alldeles vanliga galoppombyten i bara halsring. Ibland blir man inte klok på den där hästen..
 
 
| |
Upp